سلامت در ارتوپدی

سلامت در ارتوپدی

   به گفته محققان، كمبود نور خورشيد به استخوانها صدمه مي‌زند و اين در حاليست كه نيمي از مردم آلمان هم‌ اكنون با كمبود ويتامينd مواجه هستند. به گزارش سرويس بين‌الملل ايسنا، به نقل از مجله فوكوس آن لاين، پروفسور يورگ از دانشگاه هامبورگ علت اين فقر ويتامين را كمبود نور خورشيد مخصوصا كار تمام وقت در اداره‌ها يا محافظت اغراق‌آميز در مقابل نور خورشيد مي‌داند. فقر ويتامين d مي‌تواند باعث بيماريهاي بي‌شماري شود؛ از جمله پوكي استخوان، ديابت و حتي سرطان. همچنين متخصصان افراد را از افراط در حمام آفتاب نيز بر حذر مي‌دارند. چه ميزان آفتاب براي بدن مفيد يا مضر است از جمله سوالهايي است كه سالهاست در دست تحقيق است كه البته بسته به رنگ و نوع آن از هم متمايز مي‌شوند. متخصصان معتقدند كه آفتاب سوختگي در دوران كودكي احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد؛ آنها يك صدا مي‌گويند كه نور خورشيد و ويتامين d كه توسط خون به كبد و كليه مي‌رسد براي بدن ضروريست. همچنين، مي‌توان اين ويتامين را توسط لبنيات، حبوبات و ماهي تا حد زيادي تامين كرد

 


 

اضافه وزن، مهمترين عامل پارگي غضروف زانو:

براساس مقاله منتشر شده از سوي دانشكده طب دانشگاه يوتا، اضافه وزن خطر پارگي غضروف‌هاي زانو را افزايش مي‌دهد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه كرمانشاه، مطالعات انجام شده از سوي محققان اين دانشگاه حاكي از آن است كه احتمال پارگي غضروف هلالي كه بيشترين وزن بر روي مفصل زانو را تحمل مي‌كند در افراد مبتلا به اضافه وزن 3 برابر بيشتر از افراد طبيعي است. همچنين اكثر مردان و زنان چاق به ترتيب 15 و 25 برابر بيشتر در معرض پارگي اين غضروف هستند. اين مطالعات كه در مجله آمريكايي طب پيشگيري منتشر شده بر روي 515 فردي كه بين سالهاي 1996 تا 2000 در دانشگاه مزبور تحت جراحي غضروف هلالي زانو بوده‌اند و در مقايسه با 9944 تن از ساير ساكنان اين ايالت صورت گرفته است. براساس آمارهاي منتشر شده سالانه بيش از 450 تا 850 هزار آمريكايي به دليل وزن زياد تحت اين عمل جراحي قرار مي‌گيرند، در حالي كه اين عمل هزينه‌هاي هنگفتي را متحمل مي‌شود. متخصصان مي‌گويند كه با يك برنامه كنترل مناسب وزن مي‌توان مانع از بروز اين عارضه شد

 

غذاهائي مفيد براي استخوان:

غذا هاي غني از كلسيم باعث استحكام و دوام استخوان مي شود. سبزيجاتي كه برگ هاي سبز رنگ دارند.. و محصولات لبني كم چربي بهترين منابع كلسيم و مواد معدني هستند و مانع از شكنندگي و نازكي استخوانهاي شما مي شوند. چنانچه شما كلسيم به ميزان لازم . كافي مصرف نكنيد.. بدن شما براي انجام مكانيسم خود اين كلسيم را از استخوان هاي شما جذب ميكند.. و چون بدن شما اين ماده معدني را توليد نميكند.. بايد سعي كنيد.. مدام اين ذخيره را در بدن خود داشته باشيد.. شما بايد روزانه به ميزان  1200 ميلي گرم كلسيم مصرف كنيد. البته افراد ميانسال نبايد روزانه بيش از 500 گرم كلسيم مصرف كنند. يكي از دلايلي كه در گذشته افراد ازمواد لبني استفاده نميكردند.. چربي و كالري آنها بود.. اما امروزه شما ميتوانيد.. از ماست و شير كم چرب استفاده كنيد. و جالب است بدانيد كه لبنيات كم چرب حاوي فسفر و منيزيم و ويتامين D نيز هستند .. كه اين مواد به جذب و مصرف كلسيم در بدن شما كمك ميكند.
 

 
التهاب مفاصل:

التهاب مفصلي يك نام كلي براي حالتي است كه علل متنوعي دارد و با گرمي ، قرمزي ، تورم ، درد يا محدوديت حركات مفصل مشخص مي گردد.
دو دسته از علل عمده آن بيماريهاي عفوني و بيماريهاي روماتيسمي يعني بيماريهاي بافت همبندي هستند . انواع روماتيسمي آن خود به چند دسته تقسيم مي شوند كه يكي از آنها بنام التهاب مفصلي – استخواني يا بيماري اضمحلال مفاصل از بيماريهاي شايع بخصوص در سالمندان است و تقريباً تمام افراد بيش از 70 ساله به آن مبتلا هستند . اين بيماري اغلب ، مفاصل تحمل كننده وزن مانند مفصل زانو و لگن را مبتلا مي كند و ناشي از فرسايش مزمن غضروف و سطوح مفصل است . اين بيماري مهمترين و شايعترين عامل زمين گيري در سالمندان است .

چگونه از التهاب مفصلي پيشگيري كنيم ؟

مهمترين عوامل پيشگيري كننده از بيماري فرسايشي مفاصل حفظ وزن مناسب بدن است چون زياد بودن وزن موجب فشار بيشتري بر مفاصل بويژه مفصل زانو مي شود و در دراز مدت باعث فرسايش بيشتر آن مي گردد . ورزش منظم ، استراحت مناسب و حفاظت مفاصل از فشارهاي كاري زياد از عوامل پيشگيري كننده ديگر هستند

چگونه درد مفاصل را مهار كنيم ؟

بسياري از سالمندان مبتلا به التهاب فرسايشي مفاصل از درد شاكي هستند و از مصرف داروهاي مختلف كه اغلب عوارضي را نيز بدنبال دارد نگران هستند   يك راه مهار اين دردهاي مفصلي كه بسيار ساده و ولي مؤثر است گرم كردن يا سرد كردن مفصل است .

منوی اصلی